Japan 2010

In juli 2010 heb ik een rondreis gemaakt in Japan. Het was mijn examencadeau voor het slagen van VMBO! Op deze pagina staan de foto’s van mijn reis met korte stukjes wat ik allemaal heb gezien en beleefd!

Amsterdam – Tokyo – Fukuoka Dag 1-3

Ik ging samen met mijn tante naar Japan. Op schiphol mijn ouders uitgezwaaid en daarna 2 uur rondgelopen. We gingen met Japanese Airlines (volgens mij s’middags) na een lange reis van ongveer 12 uur aangekomen in Tokyo, Narita Airport. We hadden een stop omdat we doorgingen naar Fukuoka waar onze reis begon. We kwamen al een aantal mensen van de groep tegen. Het was niet echt makelijk om onze gate te vinden maar uiteindelijk toch goed gekomen. We hadden wat vertraging en kwamen laat aan in Fukuoka.

Onze reisleider, Mikio-san, stond op ons te wachten en bracht ons naar het hotel. Het hotel was KLEIN! Echt Japanner-size. Maar het was wel te doen 😉 Omdat we zo’n lange reis hadden, hadden we nog 1 dag in Fukuoka over. We zijn een beetje gaan rondlopen en shoppen. Als buitenlander werden we wel enorm nagekeken. Rond 6 uur gingen we terug naar het hotel want…. mijn penpal kwam, Kana! Een Japans meisje die heb ik leren kennen via een website. Ze kwam samen met haar vriendin (Hanna) en we zijn ’the famous Ramen of Fukuoka’ (ofzo..) gaan eten. Ik bestelde iets met vlees, maar echt ALLES rook naar vis D:  Daarna in de stad rondgelopen. Onderweg waren er highschool girls die wat dingen zeiden of riepen over ‘deze buitenlander’. Kana vertaalde dat dan weer, heel grappig 😛 Kana had geloof ik zelf nog nooit een buitenlander ontmoet of ‘van-dichtbij-gezien’ dus dat was het wel speciaal en grappig
Uiteindelijk in een heel druk straatje gingen we PURIKURA nemen! Dat is een fotohokje waar je allemaal gekke foto’s kan nemen en kan bewerken. Het is echt een herrie in zo’n hal, elk fotohokje heeft een ander muziekje en alles is druk, lichtjes maar het is zooo leuk 😛 Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan en zijn we gaan slapen omdat we de volgende dag naar Miyajima gingen! Ookwel het Heilige eiland.

Miyajima – Sandankyo – Hiroshima
Dag 4-5

Vandaag zijn we naar het Heilige Eiland, Miyajima gegaan. We gingen per boot er heen. Toen we aankwamen mochten we vrij rondlopen. We liepen richting de bekende rode Shintopoort. Onderweg kwamen we veel herten tegen, je kon ze gewoon aaien en er bij staan. Herten op dat eiland zijn te vergelijken met duiven in Amsterdam! 😛
We hebben foto’s gemaakt, souvenirs gekocht en rondgelopen maar niet te actief omdat het super warm was.

Daarna zijn we met de bus naar ons ‘hotel’ gegaan. Busritten lijken heel saai, maar het was het perfecte moment om even te slapen! Aangekomen rond de ochtend/middag in Sandankyo, een klein dorpje (gehucht?) vlakbij Hiroshima kregen we onze kamersleutels. We bleven slapen in een Ryokan. Dat is een traditioneel Japans hotel. Tatami matten, eten op de grond en slapen op Futon. We kregen als eerste middageten, op zijn Japans. (de foto is trouwens ons ontbijt) Na ons eten gingen we wandelen in een waterkloof, we kozen allemaal voor de makkelijkste route en het was…….. zwaar! en soms was het pad nou niet echt ‘verantwoord’ maar het was wel gezellig. Het was in tegenstelling tot Miyajima helemaal niet warm maar lekker fris. Toen we terug gingen mochten we even uitrusten en daarna met zijn allen eten. In de avond, het is daar vroeg donker omdat ze geen zomertijd hebben, gingen we met een groepje en de gastvrouw op de brug (zie foto) vuurvliegjes kijken. Het waren er zoveel! Ik had de gastvrouw nog van die magneetklompjes gegeven waar ze echt.. heeeeeeeeeeeeel blij mee was ze bleef maar arigatou arigatou zeggen, zo lief!
De volgende ochtend op zijn Japans ontbeten (zie foto) en daarna met de bus naar Hiroshima!

We kwamen aan bij het Peace Memorial Park van Hiroshima. We hebben rondgelopen en monumenten gezien. Ook zijn we wat gaan drinken op een TERRASJE! Ja, een terrasje! Die kwam je nauwelijks tegen dus was het wel lekker in de zon 😛 We zijn ook nog gaan winkelen en heb ik hele leuke schoenen gekocht! Daarna zijn we met de groep gaan eten. Onze reisleider was erook bij, vaak trouwens, was heel gezellig. We gingen okonomiyaki eten. Een soort… wrap met heel veel groente? en andere dingen.. en dan plat met een of ander raar sausje.. maar het was wel super lekker! 😀
Diezelfde avond zijn we nog naar ons Hotel in Kurashiki gegaan.

Kurashiki – Kibi – Naoshima
Dag 5-7

S’avonds kwamen we aan in Kurashiki. Het was het minst fraaiste hotel van allemaal maar het was te doen. Beetje tv gekeken en daarna gaan slapen. De volgende ochtend zijn we met de trein/metro naar Kibi gegaan. We gingen fietsen door de rijstvelden en hebben een ceremonie meegemaakt op zijn Japans. Onze reisleider was niet erg sportief en vond dat wij veelste hard liepen en alles snel deden en actief waren en met het fietsen waren we elkaar dus kwijtgeraakt. In een dorp waar NIEMAND engels spreekt was dat toch wel even lastig. Uit eindelijk aangekomen bij de tempel. Foto’s gemaakt, ceremonie meegemaakt en weer terug op de fiets. We kwamen op een andere plek uit met de fiets en onze terugreis met de trein was echt een ramp. De reisleider wist eigenlijk toch-ook-niet waar we moesten uitstappen. Uiteindelijk toch terug gekomen 😛 Die avond zijn we met zijn alleen traditioneel gaan eten, op de grond. Ik had een soort Tempura menu, dat was ZO lekker! Daarna zijn we nog de stad in gegaan en in cafe. Super gezellig!

De volgende dag gingen we weer vroeg op pad. We gingen naar Naoshima, het kunsteiland.
We kwamen aan per boot en onze reisleider zei dat het met de fiets wel te doen was om over het eiland te gaan. Dus ik en mijn tante en Fierstra-family op de fiets richting de kunst! en de Japanse binnenzee. Het was uiteindelijk toch-best-wel, en alle andere hadden heel slim niet geluisterd en een soort bus genomen. Toch aangekomen en wat kunst bekeken ……. Karel Appel? Mmmm, oke dan. Toen we nog iets verder gingen fietsen kwamen we een mooi terrasje tegen met prachtig uitzicht op de zee. We hebben daar heel lang gezeten omdat we best stuk waren 😛 En we gingen ons maar mentaal voorbereiden voor het terug fietsen. Ik heb nog wel ‘gezwommen’ maar toen ik giga vissen verder de zee zag springen en ik allemaal zeewier of wat het ook was voelde ging ik toch maar niet verder dan me knieën.

Himeji – Kyoto – Nara
Dag 7-11

Vandaag vanaf Naoshima met de bus door gegaan naar Himeji (als ik het goed heb…). We hebben het Himeji Castle gezien. Helaas was hij in restauratie en regende het. In Japan regent het heel veel in de zomer gelukkig hebben wij niet veel regen gehad maar toch was het wel vervelend. Daarna zijn we door gegaan met de bus naar Kyoto waar we in ons hotel aankwamen. Super mooi hotel! We hebben ons snel omgekleed want ik ging een andere penpal ontmoeten, Saori. Ze woont helemaal niet in de buurt van Kyoto maar kwam toch voor maar 2/3 uurtjes mij opzoeken! Haar vader was erook bij, die kon totaal geen engels dus was het wel lastig, maar zij kon wel heel goed engels 😀 We zijn naar een giga shopping mall gegaan (waarvan zij zei dat het een kleine was… D:) We hebben als eerste Purikura genomen. Ik begreep het nu beter dus kon ook beetje mee kladderen. Daarna zijn we naar de verdieping met restaurants gegaan. Heeel anders dan hier. Het is dus binnen, en als er geen plaats is moet je buiten wachten, soort afhaal-chinees idee. En ze wachten dan ook! Dus wij ook. Gelukkig waren we snel aan ‘de beurt’ en hebben we super lekker gegeten!
Na het eten zijn we nog gaan winkelen of nouja, meer rondkijken en praten. We hebben super cute pyjama gekocht ! Jaja een pyjama 😛 Daarna terug naar hotel, afscheid en slapen.

De volgende dag hebben we… veel gedaan. We hebben heel veel traditionele dingen bezocht. Waaronder Golden Temple (Kinkaku-ji) en we zijn we naar Nara gegaan. Waar weer veel hertjes waren. We hebben het grootste houten gebouw, Tōdai-ji, bezocht en de  reuze boeddha. (niet die ene die buiten staat)
In Nara zijn we ook nog naar naam-kwijt gegaan met heeel veel rode torii poortjes bij elkaar (zoals in Memoirs of a Geisha ja!) Daarna nog zentuinen bezocht en.. met zijn allen gegeten. De volgende dag hadden we een vrije dag. Omdat ik hoorde dat je je in Kyoto kon laten opmaken als Geisha was mijn doel om dat nog te doen. Reisleider gebeld naar die vrouw die dat deed. Er heen gaan? DRAMAAA, we dachten dat kunnen we wel lopen. Nog rondgevraagd maar niemand begreep ons en nou niet echt fijn. Uiteindelijk maar Taxi gepakt en uiteindelijk toch gekomen.
Als eerste mochten we een kimono uitzoeken en werden we helemaal opgemaakt als Geisha. Omdat een kimono te ingewikkeld is om aan te trekken deed zij het, wat nou niet echt prettig was omdat ze nogal hardhandig touwen om me heen binden zodat het goed bleef zitten. Foto’s gemaakt en weer make up eraf halen, duurde zo’n 3,5 uur bij elkaar 😛
Onderweg naar Gion kwamen we een winkeltje tegen met Yukata soort simpele versie van kimono die meisjes (en jongens) op festivals dragen maar in Kyoto ook gewoon op straat 😛 zo vet… *O* Ik heb een yukata gekocht met schoentjes en alles erop en eraan, echt zo leuk! en daarna naar Gion gegaan,  ik vertelde aan de vrouw van de reisleider dat ik een yukata had gekocht en toen zei ze dat ik hem aan moest doen, dus zij helpen met uitleggen hoe die om moet en daarna zijn we gaan eten en hebben we een ‘optreden’ gezien van een echte geisha. Ik heb ook nog een foto met haar genomen, ik in mijn yukata!

De volgende dag gingen we weer vroeg op en in de middag naar de shinkansen! die snelle trein ;D

Oh nee! In Kyoto, ik weet niet meer welke dag, ben ik ook nog in de Kyoto Tower geweest! En hebben we super lekker gegeten ergens. Samen met Remy lekker charmant kijken 😛

Kyoto – Tokyo – Amsterdam
Dag 12-15

We zijn met de Shinkansen (dé snelle trein) van Kyoto naar Tokyo gereden, in 3 uur? Het was net als een vliegtuig! Lekker luxe en netjes. De trein ging heel snel 😀 In de middag zijn we aangekomen in Tokyo en als eerste naar Akihabara gegaan waar we tijdelijk andere reisleider kregen omdat Mikio-san met degene mee moest die met de bus gingen.
Ik en me tante zijn naar een sushibar gegaan! Je zou denken dat ik alleen maar sushi eet in Japan maar ik heb eigenlijk maar 2 keer sushi op. Daarna door Akihabara gelopen, ons verbaasd over wat ze wel niet verkopen op ‘marktjes’ onder de viaducten door.  (golfclubs, mantelpakjes etc. o_O)
Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan, wat in een rustige buurt lag van Tokyo en.. gegeten? slapen?
De volgende dag naar Shinjuku gegaan, Shibuya, Harajuku en.. heel veel gezien, druk GROOT, veel mensen.. Het was in ieder geval heel leuk 😀 en druk en veel gezien. De laatste dag ben ik met 2 meiden uit de groep ergens gaan eten wat aangeschreven stond als hét restaurant van Tokyo.  Maar we konden het eerst niet vinden en toen hebben allemaal japanners ons de verkeerde weg gewijst (dat mag daar) en uiteindelijk kwam er een Japanner naar ons toe die ons wanhopig vond kijken en heeft gebeld naar de gastvrouw die ons buiten opwachtte en ons lachend toezwaaide, zo lief vrouwtje! Het was trouwens echt superrr lekker! Ik heb geen idee meer hoe de gerechten heette, maar het was SUPER!
S’nachts heb ik alles ingepakt en de volgende ochtend vroeg vertrokken naar Narita Airport om terug te gaan naar Amsterdam.

En dat was mijn reis in 2010 😀 Omdat ik bij een familie ga wonen zal ik niet (of snel) ergens heen gaan dus ik ben erg blij dat ik dit allemaal kon zien.